Portal Diecezji Tarnowskiej o organizacji pielgrzymek...
17/10/2019
Pielgrzymka i turystyka religijna stanowią jedną z form wyrażania religijności i przeżywania wolnego czasu.
Ich celem jest bliższe spotkanie z Bogiem przez modlitwę, życie sakramentalne, akty pokutne oraz chęć poznawania z piękna stworzeń ich Stwórcy. Poniższe wskazania mają za zadanie pomóc duszpasterzom, parafiom, stowarzyszeniom, grupom itp. pragnącym dobrze przygotować i przeżyć czas pielgrzymki, która – poza jednodniowym wyjazdem – jest także imprezą turystyczną w świetle Dyrektywy UE 2015/2302, a za nią Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dn. 24.11.2017 r. (tzw. ustawa it/put).
Dyrektywa i ustawa stanowią, iż organizacją imprez turystycznych mogą zajmować się przedsiębiorcy turystyczni, którzy posiadają wpis do odpowiedniego rejestru przewidzianego ustawą (aktualnie jest to Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych [CEOTiPUNPUT]). Przedsiębiorca turystyczny musi posiadać zabezpieczenie finansowe (gwarancję lub polisę) na wypadek jego niewypłacalności. W ten sposób pielgrzymom i turystom zostaje zapewniony powrót do kraju lub kontynuacja imprezy, a w razie potrzeby zwrot wpłat (w całości lub w części).
Z ustawy it/put wyłączone są: 1) imprezy turystyczne ułatwiane okazjonalnie, na zasadach niezarobkowych i wyłącznie ograniczonej grupie podróżnych, 2) imprezy turystyczne trwające krócej niż 24 godziny, które nie obejmują noclegu. Nazwa wyjazdu nie przesądza o jego prawnej klasyfikacji.
Co do prawnych obowiązków spoczywających na podmiocie organizującym imprezę turystyczną, to poza wspomnianą rejestracją i posiadaniem zabezpieczenia finansowego ustawa it/put, kodeks cywilny oraz rozporządzenie RODO zakładają sporządzenie umów uczestnictwa, w których zawarte są ogólne warunki, kwoty, rodzaje ubezpieczeń, obowiązki organizatora oraz cena – ze wskazaniem, co się w niej zawiera, a jakie usługi w skład tej ceny nie wchodzą.
Organizator ma także obowiązek udowodnienia w razie potrzeby, że podróżny otrzymał wymagane prawem informacje związane z imprezą.
Ustawa in/put mówi także o konsekwencjach prawnych oraz finansowych i reguluje szczegółowo sprawy kontroli przestrzegania zawartych w niej przepisów. Określa również odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podróżnego i odpowiedzialność karną za naruszenie przepisów w postaci grzywny, ograniczenia lub nawet pozbawienia wolności z tytułu organizowania usługi turystycznej bez uzyskania zabezpieczenia finansowego i wpisu do rejestru organizatorów turystycznych.
Wnioski praktyczne wypływające z ww. dyrektywy i ustawy:
- Duszpasterze, parafie, stowarzyszenia, grupy itp. mogą organizować wyjazdy i pielgrzymki trwające nie dłużej niż 24 godziny i niemające w programie noclegu.
- Gdy mowa jest o koniecznym „zabezpieczeniu finansowym”, to chodzi o gwarancję bankową lub polisę gwarancyjną udzieloną organizatorowi turystycznemu w świetle ustawy it/put, a nie o zwykłe ubezpieczenie na wyjazd w postaci polisy turystycznej.
- Duszpasterz, parafia, stowarzyszenie, grupa itp. mogą być organizatorem imprezy turystycznej w świetle ustawy it/put tylko wtedy, gdy czynią to okazjonalnie, na zasadach niezarobkowych i tylko dla swoich parafian, członków stowarzyszenia czy też innej formalnie istniejącej grupy. W praktyce trwającą więcej niż 24 godziny pielgrzymkę lub wyjazd z noclegiem zorganizować mogą tylko wtedy, gdy potrafią udowodnić, że każda wyjeżdżająca osoba należy do parafii, stowarzyszenia lub grupy, że organizator w żaden sposób nie zarobił na tym wyjeździe oraz że wyjazd jest ułatwiany, okazjonalny, a nie powtarzający się regularnie i wyspecjalizowany. Należy wtedy stworzyć także wzór umowy, w której zawarta będzie cena i zakres usług wchodzących w jej skład. Przy okazji pozyskiwania danych osobowych trzeba także pamiętać o zgodach związanych z RODO.
- Przewoźnik mający tylko działalność transportową umożliwiającą przewóz osób w świetle ustawy, jeżeli nie ma wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (CEOTiPUNPUT), nie może organizować żadnej pielgrzymki ani wyjazdu trwających więcej niż 24 godziny lub zawierających w programie choćby jeden nocleg.
- Urząd Marszałkowski ma prawo przeprowadzić kontrolę wyjazdów lub pielgrzymek organizowanych przez duszpasterzy, parafie, stowarzyszenia, inne grupy lub osoby prywatne. Wtedy ww. powinni posiadać: umowy z wyjeżdżającymi, rachunki wraz z zestawieniem finansowym wykazującym brak jakiegokolwiek zarobku oraz listę osób potwierdzającą, że wszyscy wyjeżdżający należą do parafii lub innej grupy, która ułatwiała ten wyjazd. W razie braku ww. dokumentów organizatorowi może grozić grzywna, ograniczenie wolności, a nawet jej pozbawienie.
- Dlatego też stanowczo odradzamy organizowanie na własną rękę imprez turystycznych określonych w ustawie it/put i zachęcamy do powierzania całej organizacji przedsiębiorcom turystycznym. W naszej diecezji podmiotem specjalnie do tego ustanowionym przez ks. bp. Andrzeja Jeża jest Diecezjalne Duszpasterstwo Pielgrzymkowo-Turystyczne „ITER”, które działa jako pośrednik turystyczny. Serdecznie zapraszamy do współpracy wszystkich duszpasterzy, parafie, stowarzyszenia, grupy itp. działające na terenie diecezji tarnowskiej oraz osoby prywatne, które wcześniej (przed wejściem w życie ustawy) organizowały pielgrzymki. Diecezjalne Duszpasterstwo Pielgrzymkowo-Turystyczne „ITER” służy pomocą w zorganizowaniu pielgrzymek parafialnych, oaz dla dzieci i młodzieży oraz prowadzi zapisy na pielgrzymki do Ziemi Świętej, Libanu, Guadalupe, Fatimy, Lourdes, La Salette, na pielgrzymki po Polsce, na Ukrainę, Litwę, do Gruzji i Armenii, a także do wielu innych ciekawych miejsc. Szczegóły na: www.ddpt-iter.pl